Vanaf novmeber kwam de cryptocurrency markt in een gigantisch stroomversnelling met als hoogtepunt begin januari waarin er een marketcape van $830 biljoen werd behaald. Inmiddels heeft de markt zich behoorlijk hersteld en zitten we alweer op het niveau van de start van de stroomversnelling. Maar hoe kan het dat de markt zo een herstel doormaakt?
Google en Facebook maakt al eerder bekend geen cryptocurrency advertenties meer te vertonen. Of gaan hier op zeer korte termijn in ieder geval actie op ondernemen. Gister bracht ook Twitter naar buiten dat het een einde maakt aan het promoten van cryptocurrency via hun advertentiekanaal. Twitter laat weten dat er nieuwe beleid komt voor het adverteren op het social media platform. Hierin zal geen ruimte zijn voor het weergeven van advertenties van ICO’s en cryptomunten, maar ook niet voor exchanges en e-wallets. Wel zal het bedrijf een uitzondering maken voor bedrijven welke een bekend zijn in de aandelenmarkt.
Twitter laat weten dat het zich genoodzaakt voelt om deze actie per direct in te laten gaan voor de veiligheid van hun gebruikers. Zij willen niet dat zij geld stoppen in onveilige websites waardoor zij grote verliezen kunnen leiden
Dat de internetgiganten een steeds grote impact hebben op ons normale leven is algemeen bekend. Maar hebben zij dit ook op de ontwikkeling van de cryptocurrency? Er beginnen steeds meer inzichten te komen dat het hier wel op begint te lijken. Zo bracht Facebook in januari naar buiten dat het cryptocurrency in de ban ging doen, halverwege maart deed google dit en nu twitter. Na al deze aankondigingen heeft de koers het zwaar te voorduren. Sinsds de aankondiging/geruchten van Twitter hebben we namelijk al een verlies van bijna $1.000.
Je zou denken dat de internetgiganten alleen maar de nadelen zien van crypto, maar het tegendeel is waar. Zo blijkt Jack Dorsey (SEO Twitter) een groot voorstander te zijn van de Bitcoin en is het zelfs zo dat hij over 10 jaar geloofd dat Bitcoin de enige wereldwijde valuta is.
Google is zelfs begin 2017 begonnen met enkele start-ups op te kopen welke ervaring hadden in de Blockchain-technologie. De afgelopen maanden zal het bedrijf zelfs meerdere medewerkers laten werken aan de blokchaintechnologie. Het ziet vooral mogelijkheden in de opslag van persoonlijke gegevens, maar bijvoorbeeld ookĀ cloudservices zouden hier prima renderen. Natuurlijk heeft Google hier nog geen officiĆ«le aankondig over gedaan maar volgens verschillende media lijkt het toch echt op dat ook Google de voordelen ziet van de Blockchain.
Ook oprichter Marc Zuckerberg lijkt de voordelen van de blockchain zeker in te zien.
Hoewel de afgelopen maanden vrij pijnlijk waren om af te leggen, lijkt het allemaal ook goed te zijn. Zo zorgen deze drastische maatregelen ervoor dat er wat meer regulatie komt. Zodra overheden betere maatregelen treffen over de regulatie van cryptocurrency dan zullen internetgiganten de regels ook versoepelen. Een eerste stap met het speculeren lijkt in ieder geval al gezet, maar er is nog voldoende te behalen voor overheden. Al met al kunnen we concluderen dat de markt nog volop in ontwikkeling is en lijkt regulatie belangrijk voordat we een volgende stap kunne maken